ťažko stráviteľný homár
22:01:00The Lobster / 2015 / dir. Yorgos Lanthimos/ 119 minút / hrajú: Colin Farrell, Rachel Weisz, Ben Whishaw, John C. Reilly, Léa Seydoux... / ČSFD: 66% / Photo © Haut et Court |
Predstavte si svet, kde nikto
nemôže byť sám a každý si musí nájsť
partnera. A ak si ho nenájde, zmení sa na zviera. Film gréckeho režiséra a scenáristu Yorgosa Lanthimosa zachytáva presne takúto budúcnosť. Ale hovoríme naozaj o budúcnosti?
a preto tancujeme len na elektronickú hudbu
Film sa začína pohľadom na ženu
zabíjajúcu somára. Vonku prší, žena ide v aute a pri somároch
vystúpi, vytiahne pištoľ a bez váhania jedného z nich zastrelí.
Zostane ticho. Čierna obrazovka a na nej názov filmu – The Lobster. A presne
táto scéna dokonale vystihuje absurdnosť a chlad toho, čo v ďalších
dvoch hodinách uvidím.
Hlavná postava – David – je
zároveň jedinou, ktorá má meno. Po zistení ,že ho jeho žena podviedla, ho
odvádzajú do hotela, kde má presne 45 dní na to, aby si našiel partnerku. Svoj
pobyt si môže predĺžiť zabíjaním ľudí
žijúcich v blízkom lese. Ak si do konca pobytu nenájde partnerku,
premenia ho na zviera. V jeho prípade na homára, keďže sa tak sám
rozhodol. Zvláštny výber. Ja by som napríklad chcela byť koala.
V prvej polovice film len
naberá na rýchlosti – či už opakovaným soundtrackom, alebo skákaním medzi
scénami s podobnou témou. Ako príklad stačí uviesť momenty odohrávajúce sa
na pódiu, kde funguje niečo ako propaganda, aby presvedčila ľudí o tom,
aké úžasné je mať partnera a žitie osamote je vlastne úplne bez zmyslu.
Práve to ako umelo a bez života tieto malé scénky pôsobia dokonalo ukazuje
podstatu vzťahov, ktoré vidíme vo filme. A bohužiaľ nie len tam.
Od druhej polovice sa dej presúva
do iného prostredia, čo zaručene film ešte viac rozbehlo. David sa dostával do
komunity ľudí, ktorých kedysi lovil, aby mohol v hoteli ostať dlhšie. Ocitá
sa medzi utečencami z hotela, kde sa objavuje prvý neumelo vytvorený
vzťah. A tu prichádzajú ďalšie problémy a absurdné scény. Zatiaľ čo
v hoteli sa preferovalo súžitie dvoch ľudí, tu sa na výslnie dostáva
samota. „A preto tancujeme len na elektronickú hudbu“, hovorí jedna
z postáv. Neviem prečo, ale tento výrok ma neskutočne pobavil. Možno pre
tú kritiku elektronickej hudby a jej dokonalého vystihnutia v jednej
vete.
Keď už sme pri tej hudbe,
neustále sa opakujúce dve skladby ešte viac podčiarkli pocit akejsi
stiesnenosti a neschopnosti vyšmyknúť sa. Soundtrack v tomto filme
spravil zaujímavú atmosféru a pri tom sám o sebe nemusel byť hudobným
skvostom. (A teraz si vždy pri Where the wild roses grow spomeniem na tento
film. Sakra.)
Photo © Despina Spyrou |
a keď nastanú vo vašom vzťahu problémy, pridelíme vám dieťa. to zvyčajne pomáha
Lobster je nepochybne mätúci
film. Na prvý pohľad len absurdný snímok, z ktorého sa ale po trošku
hlbšom uvážení stane obraz dnešnej spoločnosti.
Umelo vybudované vzťahy na
základe nepodstatnej podobnosti sú jednou témou, povedala by som že dokonca aj
jednou z najhlavnejších. Pôsobia stiesňujúco, môj pocit nepohodlnosti
a nevoľnosti bol spôsobený práve tým, ako veľmi neskutočné a plytké
boli práve spomínané vzťahy. Muž, ktorý predstiera krvácanie nosa udieraním hlavy o stôl, len aby sa mohol dať dokopy so ženou dostávajúcou
pravidelné krvácania z nosa je úžasným a dokonca aj celkom vtipným príkladom Aj by som sa smiala, keby
to v podstate nebolo celé depresívne.
Ale nejde len o tú podobnosť
vo vzťahoch, ale aj o akúsi nutnosť mať
niekoho. Koľkokrát to počúvate pri rodinných večeriach? A už niekoho máš? Mal/a
by si si niekoho nájsť, lebo zostaneš sám/sama. Dokonca aj v mojich
sedemnástich rokoch sa otázka ohľadom priateľa stala niečo ako utrpenie každého
rodinného stretnutia a dokonale to vystihla veta mojej mamy: „Ja by som sa
skôr čudovala, že je s ňou niečo zle, keby niekoho nemala.“ (Nie, mama, nepremenila by som sa na zviera, keby som bola sama.)
V svete Yorgosa Lanthimosa,
sú veci buď také alebo onaké. Neexistuje medzi. Žiadna bisexualita, žiadne
polovičné čísla topánok. Svety v hoteli a blízkom lese sú odlišné, no
v istých veciach neskutočne podobné, riadené istými pravidlami, ktorých porušenie
sa trestá. A práve opisované tresty ma desili, nútili uvažovať nad tým,
prečo sa vlastne človek vo filme zmení na zviera, keď vo svojej podstate je
zvieraťom už predtým?
masturboval som tam za tými stromami
Pre mňa bol Lobster hlavne
o stiesnenosti, nepohodlnosti, niečom umelom a plytkom vo vzťahoch, niečom, čo vidíme každodenne, ale neuvedomujeme si to. Je desivý, kreatívny a absurdný na
povrchu, krutý k osudom postáv a neskutočne fascinujúci, občas drsne vtipný. Pre mňa
jeden z najzaujímavejších filmov, aký som tento rok videla.
Veľkú úlohu v tomto názore
zohral koniec, ktorý nebudem spoilerovať, no necháva veľa otázok. A presne
tak to má byť, aby vo mne niečo zanechalo dojem. Veľa myšlienok a teórii,
ktoré môžu, ale nemusia, byť pravdivé. Aj napriek očakávaniu niečoho väčšieho sa
pre mňa práve posledné scény stali veľmi zaujímavými.
Len tak pre zaujímavosť, Lobster
bol nominovaný na Oscara za najlepší pôvodný scenár. A celkom zaslúžene.
Poznámky, ktoré hádzali niektoré postavy a mrazivé vety sa mi zaryli do
pamäte a asi ich tak skoro nezmažem.
Ak ste milovníkmi zvláštnych
filmov a neodsudzujete podobné filmy so slovami „to je blbosť“ tak určite
odporúčam. Jasných 5/5, filmový zážitok letných prázdnin.
1 komentárov
Vyzerá to zaujímavo! Rozhodne to nie je film, ktorý by bol mojou prvou voľbou, čo si pozrieť počas voľného večera ale v najbližšej dobe si ho zrejme pozriem, lebo neskutočne zaujal! skvelá recenzia :)
OdpovedaťOdstrániťVeJa
https://veja-the-writer.blogspot.sk