odporúčam: knihy

13:53:00



Som jediný človek, ktorý cíti akúsi zodpovednosť, keď niekomu odporúča knihu? Pravdepodobne cítim väčšiu zodpovednosť ako pri chystaní sa do školy. Radenie pri výbere kníh je totiž veľmi riskantná záležitosť. Nikdy neviem, či sa kniha bude niekomu páčiť, a tak radšej knihy ako darčeky kupujem len vtedy, keď viem, že tá osoba číta knihy práve od toho autora a ďalšia do zbierky ho poteší. 

Keby ste sa ma v tomto momente čisto teoreticky spýtali, akú knihu by som vám poradila, vysypala by som na vás niekoľko kníh. A tie vám v tomto článku predstavím. Takže, zoznámte sa, toto je niekoľko kníh, ktoré ma zaujali natoľko, že ich vám chcem predstaviť. (Aj keď niektoré z nich možno už poznáte.) 



Veľký Gatsby a Kto chytá v žite 



Klasika a povinné čítanie. Pri oboch slovách asi väčšinu z nás obleje studený pot. Ale tak, nehádžme všetky do jedného vreca, prosím. Ja chápem, že prečítať sa cez niektoré diela je hotové utrpenie, no to zaručene u mňa neplatilo pre Veľkého Gatsbyho, ktorého asi mnohí poznáte z filmového spracovania. A nakoľko som najskôr vedela o tom, už mi akosi z hlavy nešlo vymazať obraz Leonarda DiCapria ako Gatsbyho. Aj napriek tomu ma však kniha zaujala svojimi myšlienkami, z ktorých som mnohé pochopila až neskôr. 

Kniha je podaná z pohľadu Nicka Carrawaya, ktorý sa nasťahoval hneď vedľa záhadného Gatsbyho. Jeho večierky boli známe hádam po celom kraji a v jeden večer sa na ňom ocitol aj náš rozprávač príbehu...
Ak ste sa Gatsbyho ešte nedotkli a hľadáte krátku knihu plnú zaujímavých myšlienok a podstatou vpísanou medzi riadkami, nečakajte a začítajte sa do Veľkého Gatsbyho. 

A samozrejme, Kto chytá v žite, pretože prečo nie? Čítanie, v ktorom som sa našla viac než v akejkoľvek inej knihe, ktorá má byť vraj určená tínedžerom. Viac  o mojom pohľade na Salingerovo dielo môžete nájsť v tomto článku - kto chytá v žite


                                                                                                                    John Green? 


Niekto si asi už trieska hlavu o stôl. V poslednej dobe má dosť ľudí pocit, že je všade až príliš veľa Johna Greena. Ani sa nečudujem, ja sama  sa  bojím už aj chladničku otvoriť, aby na mňa náhodou nevyskočila Hazel s Augustusom. V tomto momente sú myslím od neho preložené už všetky knihy do slovenčiny, až na jednu jedinú. Práve tá jedna je však z môjho pohľadu najlepšia. (Veľkú zásluhu má na tom David Levithan, bez jeho častí by bola kniha len ďalším rovnakým príbehom  do radu.) 

Will Grayson, Will Grayson je také dovolenkové, nenáročné čítanie. Prekvapivo o dvoch chalanoch, ktorý sa volajú Will Grayson. A jedného dňa sa za celkom zvláštnych okolností stretnú. Potom nasleduje kopec zaujímavých a vtipných udalostí. 

Kniha presne vhodná na oddych, ktorá pobaví a zhltnete ju za niekoľko dní, ak nie hodín. Odporúčam každému, kto nepohrdne Young Adult-om. 

Knihy od Erlenda Loe a Haruki Murkami-ho

Začnem pri Erlendovi, Jeho knihy sú napísané jednoducho, no pri tom nepíšu o jednoduchých veciach. Naivne. Super je jedna z tých kníh, ktorú som hneď dala prečítať mame. Málokedy sa stane, že by to šlo týmto smerom, väčšinou mama dáva knihy mne. Ale toto sa inak nedalo. 

Mladý muž má pocit, že život už viac nemá zmysel. Presťahuje sa do bytu svojho brata, spisuje zoznamy a hľadá spôsob, ako sa s tým všetkým vyrovná. Loe  jednoduchým jazykom a so zvláštnym humorom všetko dokonalo opíše a napokon vo vás niečo zanechá. Zaujímavé čítanie.  (Ďalšia kniha od Erlenda Loeho, ktorá určite stojí za prečítanie: Doppler) 

Murakami. No treba sa k nemu snáď vyjadrovať? Jeho knihy nie sú pre každého. A vôbec, nie každý milovník jeho písania ocení každé murakamiho dielo. Aj napriek tomu, že som takmer naraz prečítala Nórske drevo a pomalými krokmi Kafku na pobreží, mala som veľký problém s čítaním knihy Bezfarebný Cukuru Tazaki a roky jeho putovania. 

Murakamiho knihy sú plne smútku, niektoré z nich fantastických a magických prvkov a zvláštnych príbehov. Stačí si len vybrať. Okrem románov vydal aj niekoľko zbierok poviedok. (Viete si predstaviť moje nadšenie, keď sme jednu z nich čítali na hodine anglickej literatúry.) 

(Murakamiho knihy, ktoré už prešli mojimi rukami a odporúčam: Sputnik, má láska, Nórske drevo, Kafka na pobreží, Na jich od hranic, na západ od slunce. Momentálne čítam Hon na ovcu, článok už čoskoro.) 

Volám sa Ašer Lev

Úlovok za 3€, no zaplatila by som zaň aj omnoho viac. Kniha od Chaima Potoka  vtiahne do sveta židovského náboženstva a umenia. Ašer Lev pochádza z ortodoxnej židovskej rodiny a jeho dar sa prejavuje už od útleho veku. Všetko ostatné si jednoducho musíte prečítať. To, ako Ašer vníma všetko navôkol, ako vedie neustály boj.  V niektoré momenty toho na mňa bolo tak nehorázne veľa, že som knihu musela zatvoriť. No hneď potom som sa k nej musela vrátiť. A potom som dúfala, že sa nikdy neskončí...  Doteraz nerozumiem, ako je možné, že ma kniha tak pohltila. Veď som ju kupovala len preto, že bola taká lacná. No nekúp knihu za 3€! Každopádne, určite to nie je jednoduché čítanie, ktoré zanechá človeka chladným. 



Vhodná na daždivé a hmlisté dni, kedy si k sebe položíte šálku teplého čaju a napokon na ňu aj zabudnete, pretože kniha tak vtiahne do deja. Určite jedno z najzaujímavejších čítaní, aké som kedy objavila.  


Netuším, koľko z týchto kníh poznáte a či vôbec nejaké, ale snáď sa vám aspoň jedna z nich pozdáva. A samozrejme, ak by ste mi vedeli poradiť nejakú knižku, neváhajte a spravte tak v komentároch. Ja sama už neviem, po čom by som v knižnici alebo kníhkupectve mala siahnuť. Aj keď nie vždy sa ľudia trafia do môjho vkusu, skúsiť to môžete! Budem naozaj rada. 

(inak, môžete ma sledovať na goodreads alebo instagrame









You Might Also Like

6 komentárov

  1. Mne sa Veľký Gatsby tiež veľmi páčil, ale zase čítanie Kto chytá v žite? bolo pre mňa jedno veľké utrpenie. Neviem, mne Sallinger veľmi nesadol a celkovo mi vadilo, že Holden stále odbočoval od témy, takže .... ale Gatsby bol skvelý a tiež sa mi na ňom najviac páčili myšlienky! :) A súhlasím s tebou, že Will Grayson, Will Grayson je najlepšia kniha od Greena! :)
    http://greycherry.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. aj pre mňa bolo kto chytá v žite prvýkrát proste celé zle a na druhý pokus sa mi to zapáčilo, ale naozaj záleží od vkusu v tomto :) ďakujem za komentár!

      Odstrániť
  2. Willa Graysona mám na seznamu a rozhodně si ho hodlám, co nejdříve pořídit, i když nejsem nějaká extra fanynka knih Johna Greena. Má zatím vcelku kladné ohlasy a chválí ho opravdu hodně knižních blogerek.
    S ostudou musím přiznat, že Gatsbyho jsem ještě nečetla, ale zkusím ho :)

    http://dark-ginger-lady.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ozývám se dost pozdě, ale přece. V prvé řadě chci říct, že máš moc krásný blog. Co jsem tu byla naposledy, hodně se to tu změnilo. Vlastně ani nevím, kam jsem zmizela, asi mi to prostě vypadlo, jako spousta dalších věcí. Vlastně celý listopad mám nějaký zamlžený, haha. :D
    K těm knihám: Hrozně moc mě mrzí, že mám teď nějaký divný čtecí blok a nějak to nechce přestat a jediné, co momentálně zvládnu je číst rezence, dívat se na filmy a spát. Jinak se mi moc líbí, jaký máš vkus na knihy, ne takové ty typické YA, ale knihy, které v tom člověku něco zanechají. Líbí se mi i ta cesta, kterou je vnímáš. Jsi taková empatická.
    Velký Gatsby je nádhera, sice s trochu jednoduchou zápletkou, ale ty myšlenky! Nicka jsem si zamilovala. Mrzí mě, že jsem ho četla docela ve spěchu, takže si z něj nic moc nepamatuju a budu se muset k němu brzo vrátit.
    Už dříve jsem četla Naivní. Super a musím říct, že spokojenost. Kniha na první pohled jednoduchá, ale každý večer, když jsem se k ní dostala, jsem si na ní musela udělat klid.
    A moje nová závislost: Murakami. Zatím jsem četla jen Norské dřevo, takže těžko soudit, ale snad mi Vánoce donesou jeho další skvosty, protože mi něco říká, že jeho knihy prostě musím mít v knihovničce a popadnout je kdykoliv se mi zlíbí.

    (doufám, že nevadí trochu delší komentář. ani nevím, jestli si mě pamatuješ, ale někde u tvého prvního příspěvku jsem napsala, že se těším na tvoje články a potom oops, někde jsem se zdejchla pod zem. /////takže jsem tady navalila a rozšoupla se :D////)

    Tvůj článek mě teď docela dost navnadil připsat si další knížky na můj Vánoční seznam. Určitě to udělám.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jeeej, ďakujem! som rada, že sa ti článok páčil. inak, určite si prečítaj od murakamiho kafku na pobreží, lebo až tam sa mi podarilo objaviť pravú krásu murakamiho kníh. som naozaj rada, že si sa ozvala :)
      Ďakujem a prajem šťastné a veselé Vianoce.

      Odstrániť
    2. Právě že Kafka na pobřeží mě hned po Norském dřevu svou anotací zaujala nejvíce. Určitě s ní počítám a těším se, až si ji konečně přečtu.:) Jinak taky přeju hezké Vánoce.

      Odstrániť

credits

header: drawing of a book: http://www.freepik.com/

Odporúčaný príspevok

lo-li-ta

V jednej ruke káva a v druhej Lolita, vydanie staršie ako ja sama a ten obal, ktorý si pamätám ešte z detstva. Nabokovova Lolita ve...

Celkový počet zobrazení stránky