o nórskom dreve (a novom roku)

12:52:00




 Asi po tisícikrát počúvam Norwegian Wood a rozmýšľam, o čom to vlastne celé je. 




I once had a girl, or should I say, she once had me.


Aké vtipné, aké bolestivé, aké pravdivé. A aké smutné, že som deväť rokov počúvala Norwegian Wood len ako zvonenie na začiatok hodiny. Asi je takto všetko lepšie. Keď viem, o čom je reč až potom, čo mi to bolo takmer dennodenne pripomínané nepríjemnou úpravou.  Keby som to teraz počula skoro každé ráno, asi by ma rýchlo porazilo.

Každopádne, dnes ma text piesne prepadol v momente, kedy som si myslela, že môžem v pokoji uzatvoriť celé to divné obdobie môjho života (rok 2015, posledný polrok, posledný týždeň...) Prvých pár slov ma vždy dorazí najviac. A zároveň len tie akosi dávajú zmysel aj bez toho, aby som ho musela úmyselne hľadať.

Tak som sa rozhodla, že si pravý význam zvyšku textu nájdem sama.


She showed me her room, isn't it good, norwegian wood?


Nešlo ani o to, čo sa spieva mimo. Ja som proste len chcela vedieť, čo, dokelu, má symbolizovať Norwegian wood. Inak by som nebola spokojná. Nebudem počúvať o nejakom dreve, keď ani neviem, o čom to vlastne celé je.

Tak som teda našla, prečo je to drevo nórske a nie švédske alebo fínske. Aj keď Lennon vlastne ani sám nevedel.  Aspoň, že to vedel niekto iný. 

Nórske drevo teda bolo falošné drevo, ktoré sa používalo na výrobu lacného nábytku. Paul McCartney sa nechal inšpirovať týmto drevom v byte jeho priateľky.Rozmýšľam, či to brať ako metaforu alebo nie. Ale keď sa pozriem na zvyšok príbehu za touto pesničkou, uvedomujem si, že nebudem za tým hľadať nič hlbšie.

(Lennon sa snažil napísať pesničku o tom, že má nejakú aféru. A chcel to spraviť tak, aby o tom nevedela jeho vtedajšia žena. Bez toho, aby si vôbec zapamätal, o kom to je...Keby napíšem tak zvláštny a pekný kúsok, pamätám si, o kom to je. Určite.)

A tak som opäť prišla na to, že niekedy je vlastne lepšie nevedieť, ako to niekto myslel. Asi budem radšej počúvať o dreve a o mrožoch bez toho, aby som vlastne vedela, o čo The Beatles išlo.


She asked me to stay and she told me to sit anywhere


So I looked around and noticed there wasn't a chair...


Posledné sklamanie roku 2015. Tak teda. Hlavne, nech ich je v 2016 menej.A nech je Váš rok 2016 plný šťastia, pekných momentov a úspechov. Ak máte blog, nech sa Vám darí v písaní a v návštevnosti. Ak si chcete založiť blog, prajem Vám veľa odvahy. Všeobecne Vám do roku 2016 želám veľa odvahy. A zdravia. A všetkých tých vecí, ktoré si vždy všetci želáme. 






You Might Also Like

0 komentárov

credits

header: drawing of a book: http://www.freepik.com/

Odporúčaný príspevok

lo-li-ta

V jednej ruke káva a v druhej Lolita, vydanie staršie ako ja sama a ten obal, ktorý si pamätám ešte z detstva. Nabokovova Lolita ve...

Celkový počet zobrazení stránky