vincent

15:53:00




Po dlhom čase som si konečne sadla za blog a oprášila niekoľko mesiacov starý článok. Ruky mám ešte zmrznuté z vonku a nemám ani toľko sily, aby som si spravila čaj. A tak poslednú energiu zainvestujem do upravovania tohto článku o Vincentovi. Aj keď len v krátkosti,





Za celý svoj život predal len jeden jediný obraz, no za svoj život ich vytvoril niečo cez dvetisíc. Trpel depresiou,  odrezal si kúsok ucha a napokon sa sám zabil. Vincent van Gogh však bol viac ako jeho smútok  a odrezaný ušný lalok.


Nepísala by som tento článok, nebyť knihy Vincent. Objavila som ju prednedávnom na internete a vedela som len toľko, že na obálke je nakreslený Vincent a kniha sa volá rovnako. Nejako som po nej nepátrala, až pokiaľ som ju nezazrela medzi ostatnými knihami v kníhkupectve (Milujem Artforum!) Celkom ma zaskočilo, že som ju zohnala. Nakoniec som ju kúpila ako darček pre kamarátku, no a samozrejme, musela som si ju najskôr prelistovať a prečítať (čo netrvalo zas až tak dlho).

Aby som bola úprimná, zo začiatku ma zaujala len obálka, pretože bola naozaj roztomilá, no po otvorení som bola rovnako nadšená aj z obsahu.

 A asi som sa  zamilovala. Kniha je spravená ako komix, ktorý nám ukazuje dôležitú časť Vincentovho života a občas sa v nej nachádzajú úryvky z listov. Gogh ich počas svojho života napísal asi 800, pričom väčšina bola adresovaná jeho bratovi Theovi.  Čo ma najviac na knihe zarazilo, bolo, že aj napriek svojej jednoduchosti som na konci skoro plakala.

Niečo na jeho smútku a maľbách ma vždy fascinovalo a to všetko bolo ešte viac znásobené po dočítaní. Niekedy mám  pocit, že potrebujem stroj času, aby som sa mohla vrátiť do 19.storočia a objať Vincenta. To by mi úplne stačilo.  A pri čítaní niektorých listov som si uvedomila, ako naozaj zaujímavý  človek bol. Ak ste niekedy narazila na úryvky z týchto listov, určite chápete o čom hovorím. O tom zvláštnom pocite, ktorý sa okolo jeho slov obmotával, o tom, koľko zo seba do nich vkladal.

Videl svet úplne inými očami ako ostatní, snažil sa  zachytiť, čo cítil. Nie presne to, čo videl - ako realizmus. (Napokon, Vincent bol post-impresionistickým maliarom.) Namaľoval toho nehorázne veľa, bol posadnutý prácou a tvorením, maľovaním, kreslením. Aj napriek tomu, že predal len jeden jediný obraz pokračoval v tom, čo robil. A možno to je na tom to nádherné. Ak by za život dosiahol veľký úspech, práca by sa zmenila na akúsi povinnosť a tvoril by preto, že sa to od neho očakávalo. Možno by jeho obrazy stratili ten kúsok svojej duše, ktorý do nich vkladal.

Asi som sa trochu nechala uniesť...Ale naozaj, ak  niekde túto knižku uvidíte, neváhajte a aspoň si ju prelistuje. Možno vám bude Vincenta tak ľúto, ako bolo mne. Plus, prídete na to, ktoré miesta maľoval, ako prebiehalo niekoľko rokov života a kde všade sa za ten čas ocitol.

Ak vás teda nebaví čítať zdĺhavé životopisy a máte radi Van Gogha, určite po tej knihe siahnite. Keby je ešte stále moja, asi k nej napokon prirastiem,

Záverečné hodnotenie, prekvapivo, je naozaj dobré. Ak by som to mala vyjadriť hviezdičkami, nebudem šetriť a skončím niekde na 9,5/10 . Možno je to len obrázková knižka ale je pekná a jednoduchá a zapamätateľná.


autor: Barbara Stok
rok vydania:   2015
počet strán: 144,
vydavateľstvo: Mladá fronta
jazyk: český     













You Might Also Like

3 komentárov

  1. Wau! O tejto knihe som v živote nepočula, no už len z tvojho článku ma zaujala. Keď na ňu niekde natrafím určite ju tam nenechám:)) Weirdhouse

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Při části, kde píšeš, že bys chtěla se strojem času navštívit Vincenta, jsem si vzpomněla na tu epizodu Doctora Who, kde ho s Tardis přivezli do současnosti a ukázali mu, jak lidé ocení jeho díla. Já tak brečela. Moje nejoblíbenější epizoda ze všech. Poslední dobou jsem se opravdu hodně zajímala o Vincenta. Myslím, že kdybych měla tu možnost ho potkat, asi bych si s ním hodně rozumněla. On tak miloval umění. Byl to jeho život. Je to i můj život. Vincent mě zkrátka jako člověk, tak i jako umělec hodně inspiruje. A nevím proč, ale hodně mě těší představa, že člověk jako on mezi námi skutečně byl. Takový velký umělec, neoceněný společností. Neumím to popsat. Prostě si ho hodně cením. Byl taková malá kouzelná osůbka.
    Jakmile budou penízky, rozhodně tohle bude další knížka, kterou si pořídím.♥ Krásný článek.:)

    OdpovedaťOdstrániť

credits

header: drawing of a book: http://www.freepik.com/

Odporúčaný príspevok

lo-li-ta

V jednej ruke káva a v druhej Lolita, vydanie staršie ako ja sama a ten obal, ktorý si pamätám ešte z detstva. Nabokovova Lolita ve...

Celkový počet zobrazení stránky