3 knižné minirecenzie I.

21:30:00






Posledný mesiac mám konečne viac času na čítanie. Dobre, to je možno trochu zle vysvetlené. Posledný mesiac mám konečne čo čítať. To je lepšie vysvetlenie. Možno to bude tými prázdninami a slnkom, že tie peniaze vyliezajú z peňaženky akosi ľahšie... A tak sa mi do rúk dostali knihy, bez ktorých by ten prvý mesiac prázdnin ubiehal rozhodne pomalšie.





Černobyľská modlitba (kronika budúcnosti) - Svetlana Alexijevič 



"Bojím sa to vysloviť, ale my...my máme radi Černobyľ. Zamilovali sme si ho. Je to znovu nájdený zmysel nášho života...Zmysel nášho utrpenia. Ako vojna. O nás, Bielorusoch, sa svet dozvedel po Černobyle. Bolo to okno do Európy."

Knihy Svetlany Alexijevič sú pre mňa niečím neskutočne silným. Už pri Vojna nemá ženskú tvár mi bolo jasné, že siahnem po ďalšej a nebola som sklamaná. Výpovede ľudí, ktorých sa havária v černobyľskej jadrovej elektrárni priamo dotkla sú mrazivé, hrôzostrašné a len ťažko sa človeku verí, čo všetko museli ľudia podstúpiť. Hneď s prvou výpoveďou manželky likvidátora sa mi do očí hrnuli slzy a ani náhodou to pri tejto knihe nebolo poslednýkrát.

 Prečo čítať knihy Svetlany Alexijevič, aj napriek všetkej tej hrôze? Lebo kto iný vám históriu opíše tak presne ako ľudia, ktorí si ju prežili a boli priamo na mieste?  Z učebníc a hodín dejepisu možno vieme dátum katastrofy a ako sa o nej vlastne svet dozvedel. Ale čo ľudia? Ich pocity a príbehy, aj keď na prvý pohľad možno bezvýznamné, odkrývajú omnoho viac nielen o katastrofe, ale aj o ľudskej psychike.


Goodreads: Černobyľská modlitba



Arrival - Ted Chiang

Sci-fi čítam len výnimočne. Ale po pozretí filmu Arrival som sa nejakým spôsobom chcela dostať aj k poviedke, podľa ktorej bol natočený (The Story of Your Life). A neľutovala som ani jednu prečítanú stránku. Zbierka poviedok, ktorá v slovenčine vyšla ako Príbeh tvojho života a v angličtine v novom vydaní s filmovým obalom ako Arrival, je naozaj pestrá a prudko čitateľná. 
"a čo si robila v tých Tatrách?" 

Musím skonštatovať, že toto nie je tuctové, klasické sci-fi, kvôli ktorému som sci-fi prestala čítať,ale niečo naozaj zvláštne a výnimočné. Spomedzi poviedok ma zaručene najviac zaujala Understand, príbeh muža, ktorý pomocou špeciálnej látky naberá na inteligencii. Moja fascinácia však vychádzala skôr zo spôsobu písania ako z príbehu. Ja-rozprávanie bolo dokonale prispôsobené tomu, ako sa postava menila a stávala sa čoraz viac inteligentnejšou. Výber slov, formulácie viet a samotný obsah myšlienok ku koncu bol naozaj úžasný!

Ak sa ale niekomu nechce púšťať do čítania, rozhodne odporúčam pozrieť aspoň film Arrival. Keď už nie pre príbeh (ktorý je naozaj zaujímavý), tak aspoň pre ten soundtrack.




Goodreads: Arrival 


Dejiny sveta v skratke - Christopher Lascelles 

Myslím, že nie som jediný človek, ktorého nudia učebnice, kde je nahádzaný rok za rokom a meno za menom, veci sa dokopy akosi ťažko spájajú a samotný text je tak natrieskaný informáciami s nejasnou formuláciou, až sa mi z toho zatvárajú oči. A presne taká táto kniha nebola. 

Dejiny napísané pekne a jasne, najdôležitejšie  udalosti histórie vysvetlené aj so súvislosťami. Toto bolo jedno z tých čítaní, ktoré ma bavilo a jednoduchým spôsobom som tak do seba dostávala informácie. Väčšina z nich mi bola známa z hodín dejepisu, takže ak dávate dobrý pozor a máte kvalitného učiteľa, pravdepodobne bude v knihe pre vás len máločo novinka. 

Aj napriek tomu však poslúžila ako celkom dobrý východiskový bod pre ďalšie čítanie ohľadom histórie. Môj strach z toho, že kniha bude nudná a ťažko čitateľná bol úplne zbytočný. A ak aj nie ste milovníkom dejepisu, nezúfajte, Lascelles neurobil z dejepisu úplne zlo s kopami mien, dátumov a rokov. 

Navyše sa sem-tam v knihe vyskytne mapa, ktorá dosť pomáha pri orientácii a ešte viac informácii po prečítaní sa dá nájsť tu - http://www.lascelleshistory.com



Pre júlové knižné minirecenzie je to všetko, budem dúfať,že sa mi čoskoro podarí napísať ďalšie. Momentálne je v mojej knižnici Majster a Margaréta, v plánoch Bratia Karamazovci a nejaká tá Absyntovka do toho. Tak uvidíme, či sa aj po zvyšok leta bude čítať rovnako dobre, ako počas jeho prvej polovice.  



You Might Also Like

3 komentárov

  1. Abysnt je láska, a som rada, že po noci s ním ma nebolí hlava, skôr viac rozmýšľa. Ja som jeho veľký milovník a nadšenec. A aktuálne čítam Brežnej Na slepačích krídlach a Hrdého Dudžesa.

    Modlitbu som čistou náhodou čítala, keď som robila na iscenácie s témou zázrakov a nejako som si v tom začala mimovoľne hľadať asociácie so zázrakmi a podobne, ale to som iba ja. Veľmi silná kniha!

    Arrival som videla iba útržky z filmu, ale veľmi ma zaujal. Len neviem, či by som práve teraz chcela siahnuť po jeho knižnej predlohe.

    Júnové knihy nakonci júla, áno to je také tvoje. Drž sa, píš a užívaj leto!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. *Budžesa a no (moja reklama, čo už so mnou) o mne si môžeš prečítať tu

      Odstrániť
    2. Jún a júl sa mi odjakživa plietli. Akurát som včera rozmýšľala, že skočím pozrieť, čo nového u teba na blogu a potom som pozabudla, no ešteže si sa mi pripomenula :) Aj ty užívaj leto!

      Odstrániť

credits

header: drawing of a book: http://www.freepik.com/

Odporúčaný príspevok

lo-li-ta

V jednej ruke káva a v druhej Lolita, vydanie staršie ako ja sama a ten obal, ktorý si pamätám ešte z detstva. Nabokovova Lolita ve...

Celkový počet zobrazení stránky