the martian (kniha vs. film)

13:17:00


Marťana som si chcela prečítať odkedy som niekde čítala úplne úžasnú recenziu. Lenže, viete, knihy sú drahé, takže mi nehorázne dlho trvalo rozhýbať sa a nejako ju dostať.  A tak som bola absolútne nadšená, keď som ju zbadala v knižnici. Behom niekoľkých dní som knihu doslova zhltla a ako som dočítavala posledné stránky, film sa už pomaly sťahoval. Moje nadšenie z knihy však neprekonal. Ale to už asi predbieham. V nasledujúcom článku sa budem snažiť aspoň zbežne porovnať film s knihou. 



Kniha 

Pred šiestimi dňami sa astronaut Mark Watney stal jedným z prvých ľudí, ktorí pristáli na Marse.
Dnes nepochybuje, že bude prvý, kto na ňom aj zomrie.
Spočiatku úspešná misia na povrchu Marsu sa musí predčasne ukončiť pre piesočnú búrku, ktorá ohrozuje život posádky. Mark pri nej takmer zahynie, a keď sa preberie, nachádza sa v úplne novej životnej situácii. Ostal celkom sám na planéte, ktorá akoby sa ho zo všetkých síl pokúšala zabiť. Nemá ako oznámiť Zemi, že je nažive, a aj keby sa mu to podarilo, jeho zásoby ani zďaleka nepostačujú, aby prežil do príletu ďalšej kozmickej lode. 
Na druhej strane aj tak asi nebude mať dosť času, aby zomrel hladom. Poškodené vybavenie, kruté marťanské prostredie a starý známy „ľudský faktor“ so svojimi prešľapmi a chybami ho môžu zabiť oveľa skôr.
Mark však nie je ochotný len tak to vzdať. Vďaka svojej vynaliezavosti, technickým schopnostiam a zarytému odhodlaniu vytrvalo bojuje s jednou neprekonateľnou prekážkou po druhej. Vystačí mu silná vôľa a hlboké znalosti na to, aby prekonal neprekonateľné? (anotácia, z prebalu knihy) 

Marťan je knižným debutom Andyho Weira z roku 2011 a ako nám hovorí anotácia, príbeh je o astronautovi, ktorý (chudák) zostane sám na Marse. Čiže  v podstate Robinson Crusoe, lenže vo vesmíre. 

Kniha začína tak úžasne a vtipne, že automaticky zaujme. Samotný príbeh sa občas trošku vlečie, kopa výpočtov môže byť pre niekoho nudná, ale prežiť sa to dá. Po niekoľkých stranách autor začne meniť rozprávača príbehu. Zatiaľ čo na začiatku je dej posúvaný výlučne pomocou zápiskov z Marťanského denníku, neskôr sa pridávajú aj iné situácie z iných miest. Aj keď  som bola voči tomu trošku skeptická, ku koncu knihy mi došlo, že tie zápisky by sa napokon stali nehorázne nudnými.  

Mark ako postava je vtipný a vynaliezavý a ani raz sa mi počas čítania nestalo, že by som ho začínala nenávidieť. Fakt mám slabosť pre inteligentné a sarkastické postavy so super zmyselom pre humor. (Ak som sa občas len tak škerila na knihu, nikto to nemusí vedieť...) 

K štýlu písania asi niet čo povedať. Žiadne dokonalé opisy a úchvatné spisovateľské umenie. V podstate celkom jednoducho a vecne napísaná kniha. A práve vďaka tomu sa  dobre čítala. Jednou z vecí, ktorá mi naozaj nechýbala, bolo opisovanie nejakých pocitov a hlboké filozofické myšlienky. Toto je jedna z tých kníh, kde by sa to vôbec nehodilo. Aj napriek kope serióznych situácii kniha vôbec nebola až tak vážna a ako som už spomínala, bola dosť odľahčená tým ultra super humorom. 

(A minimum romantiky! Plačem od radosti.) 

autor: andy weir / rok vydania: 2011 / počet strán: 408 

Film

Na moment si odmyslím, že som niekedy čítala knihu. Ak sa mi to podarí, môžem pokojne povedať, že ten film prekonal moje očakávania a bol naozaj, naozaj dobrý. Ale len na jedno pozretie. 

Podobne ako pri knihe, aj pri filme som sa chytila už od prvej minúty a neprestala som sa sústrediť až do konca. Aj napriek tomu,že som vedela, ako to celé skončí, som cítila  napätie a nadšene čakala na ďalšie scény. 

Mám sa vôbec vyjadrovať k hereckým výkonom? Nominácia na Oscara asi hovorí za všetko. Povedala by som, že je celkom zaslúžená. (Niekedy v polovoci filmu mi došlo, že Matt Damon vlastne hral aj v Interstellari spolu s Jessicou Chastain. Milé.) 

Tie dve a štvrť hodiny boli dosť, ale zároveň som mala pocit, že ešte pätnásť minút by tomu neoblížilo. Ale o tom potom, najskôr sa musím ešte prepracovať k hudbe. Disco! Už keď som čítala knihu tak som dúfala, aby do toho filmu niekde dali disco. A tak sa stalo. Aspoň to trochu ubralo Marťanovi na vážnosti. 

rok vydania: 2015/dĺžka: 134 minút / réžia: Ridley Scott / hrajú:  Matt Damon, Jessica Chastain, Chiwetel Ejiofor, Jeff Daniels, Michael Peña, Kate Mara... / csfd hodnotenie: 82%

Kniha vs.film

Asi by bolo lepšie povedať, že kniha bola len inšpiráciou pre film a nie, že film bol natočený podľa knihy. Každému je jasné, že keď sa nakrúca filmová adaptácia, veľa vecí sa vynechá a  veľa bude inak, ale v tomto prípade ma to množstvo iných vecí dosť nepríjemne prekvapilo. 

Atmosféra knihy a filmu bola kompletne odlišná, 95% dobrých vtipov sa stratilo niekde v priestore a čoho mi bolo najviac ľúto, boli chýbajúce seriály zo 70.rokov. No to kde sme? 

Ale nie. Na rozdiel od knihy, film  nezaťažoval zbytočnými výpočtami (dobre, pár ich možno zostalo) , ale na druhú stranu nemal niektoré z naozaj dobrých momentov. 

Nie som si celkom istá, či Matt Damon trafil moju predstavu Marka alebo nie. Niekoľko zbytočne emotívnych scén jeho postave moc nepomohlo k priblíženiu sa ku knihe. 

Ak však cieľom filmu nebolo dôveryhodné a presné  zobrazenie knihy, tak potom to nie je až tak zlé. Môžem však pokojne povedať, že ak prečítate knihu, film pozerať nemusíte a určite o nič neprídete. 

Ak ste Marťana videli/čítali odporúčam kliknúť na nasledujúce odkazy: 
The Martian Movie Review by a Rocket Scientist  (alebo aj ako akurátne sú veci, ktoré sa v Marťanovi diali) 
Honest trailer (naozaj úprimný trailer) 

Čítali/videli ste Marťana? Ak oboje, čo na vás zapôsobilo viac? 

 






You Might Also Like

1 komentárov

  1. Marťan ma nadchol. Tiež som utekala do kníhkupectva a pol roka okukovala knihu kým som si ju mohla dovoliť kúpiť. No na mňa bolo v knihe príliš chemickým opisov a také tie veci, ktorým som z polovice nerozumela :)
    Film sa mi páčil. A celoková myšlienka. Predsa len to bolo zaujímavé :)

    OdpovedaťOdstrániť

credits

header: drawing of a book: http://www.freepik.com/

Odporúčaný príspevok

lo-li-ta

V jednej ruke káva a v druhej Lolita, vydanie staršie ako ja sama a ten obal, ktorý si pamätám ešte z detstva. Nabokovova Lolita ve...

Celkový počet zobrazení stránky